X
تبلیغات
تحقیق های دانشجویی - Rسيستم هاي سوخت رساني الكترونيكي موتور ديزل

Rسيستم هاي سوخت رساني الكترونيكي موتور ديزل

سيستم هاي سوخت رساني الكترونيكي موتور ديزل


مقدمه
دست یافتن به عملکرد نرم موتورهای رفت و برگشتی با پاشش مستقیم سوخت،با دشواریهایی همراه است.برای برطرف کردن این مشکل،پاشش غیر مستقیم سوخت بطور گسترده استفاده شود.در موتورهای با پاشش غیرمستقیم سوخت در یک محفظه احتراق اولیه یا محفظه گردابی طراحی شده در سر سیلندر،که در امتداد محفظه احتراق اصلی است،پاشیده می شود.
موتورهای پاشش غیر مستقیم سوخت دارای بازده کمتری نسبت به موتورها با پاشش مستقیم سوخت می باشند،و از طرفی به مرحله پیش گرمایش بیشتری در استارت سرد موتور نیاز دارند.
اخیرا با استفاده از سیستمهای الکترونیکی کنترل موتور دیزل استفاده از موتورهای پاشش مستقیم افزایش یافته است.
انواع سيستم هاي سوخت رساني پیشرفته موتورهاي ديزل
1-سيستم سوخت رساني PT(كومينز)
2-سيستم انژكتوري يك واحدي
3-سيستم سوخت رساني Common Rail
4-پمپ انژکتور ردیفی با کنترل الکترونیکی( (PE

1-سيستم سوخت رساني PT (كومينز)
اساس كار سيستم سوخت رسانيPT بر پايه تغييرات فشار (PRESSURE)و زمان(TIME)استوار است.
مفهوم تغييرات فشار و زمان عبارتست از:
تغييرات فشار مربوط به سوخت تحويلي به انژكتورها
تغييرات زمان مربوط به زمان ورود سوخت به انژكتور
هر دو عامل فشار و زمان تعيين كننده مقدار سوخت ارسالي به موتور است.

مدار سیستم سوخت رسانی PT

در این مدار،پمپ فشار ضعیف سوخت را از باک کشیده و پس از فیلتر کردن به انژکتورها می رساند،در انژکتور سوخت توسط پلانچر،نیروی اسبک،میل تاپیت و میل بادامک تحت فشار قرار گرفته و با فشار زیاد به سیلندر تزریق می شود.


اجزا سیستم سوخت رسانیPT :
• تانک سوخت
• پمپ دنده ای
• گاورنر
• دریچه گاز
• شیر قطع کن
• انژکتورها

گاورنر
قطعات دوار در گاونر که شامل دو وزنه دوار می باشد بروی یک شفت سوار شده است و بوسیله چرخ دنده های داخل مجموعه پمپ سوخت به گردش در می آید.نیروی گریز از مرکز باعث می شود وزنه ها حول پین های که وزنه ها را به حامل متصل ساخته چرخیده و از هم باز شود.حرکت به سمت خارج وزنه ها پلانجر را به سمت راست و در مقابل نیروی فنرهای گاورنر حرکت می دهند


گاورنر


دریچه گاز(کنترل کننده گاز)
دریچه گاز راننده را قادر می سازد تا بطور دلخواه سرعت موتور را بین دور درجا و ماکزیمم دور،بسته به شرایط سرعت و بار تغییر دهد.


شیر قطع کن:
• سوخت عبوری از دریچه گاز از طریق شیر قطع کن به مجرای سوخت تعبیه شده در سر سیلندر و انژکتورها جریان می یابد.شیر قطع کن برای قطع جریان سوخت به انژکتورها و خاموش کردن موتور به کار می رود.
• در صورت خرابی در سیستم برقی می توان سوپاپ شیر را با تغییر وضعیت پیچ تنظیم از نشیمنگاه بلند کرد

شیر قطع کن



انژکتور سیستم PT


سيستم انژكتوري يك واحدي
اين سيستم در دو صورت مكانيكي و الكترونيكي وجود دارد.نوع مكانيكي آن در موتورهاي ديزل ديترويت كه در ديزل ژنراتورها لكوموتيوها راه آهن به كار رفته است.نوع الكترونيكي آن در خودروهاي ديزل سنگين Actorz به كار رفته است.
نوع الكترونيكي خود شامل دو نوع
1-UPS (Unit pump system)
2-UIS (Unit injector system )
سيستم انژكتوري يك واحدي شامل بخش هاي زير است:
بخش اول : تهيه و تحويل سوخت (بخش كم فشار )
بخش دوم : بخش فشار بالا
بخش سوم: کنترل الكترونيكي ديزل EDCبا سنسورها ،عملگرها
بخش چهارم : تجهيزات جانبي (مانند توربو شارژ و بازخوراني هواي خروجي موتور )
بسته به نوع كاربرد و مدل خودرو ممكن است بعضي از اجزا را نداشته باشد.

مراحل كنترل تهيه سوخت موتور درسيستم انژكتور يك واحدي
فصل اول :بخش تامين سوخت شامل قسمتهاي زير است
-مخزن سوخت يا باك
-فيلتر اوليه
-پمپ سوخت
-سوپاپ كنترل فشار
-خنک کن ECU
-خنك كن سوخت


مخزن سوخت (باك )
• مخزن سوخت : سوخت را ذخيره مي كند که آن بايد ضد خوردگي بوده و بايد در دو برابر فشاركاري و حداقل .3barبيش از فشار كاري آب بندي شود.
فيلتر سوخت ديزل:

 

• وظيفه آن كاهش ناخالصي سوخت از ذرات معلق مي باشد.

پاسخ : سيستم هاي سوخت رساني الكترونيكي موتور ديزل


قسمت دوم

پمپ سوخت:
وظيفه پمپ سوخت در بخش كم فشار آن است كه اجزاي بخش پر فشار را با سوخت به اندازه كافي تغذيه كند.
انواع پمپ سوخت:
1-پمپ سوخت برقي (سواري)
پمپ سوخت برقي فقط در سواري ها و كاميون هاي سبك به كار برده مي شود.

2-پمپ دنده اي
اين پمپ توسط موتور با نيروي مكانيكي كار مي كند و در موتورهاي ديزل با ريل مشترك كاربرد دارد.
3-پمپ پيستوني روتوري
اين پمپ در موتورهاي ديزل يك واحدي به كار مي رود.



پمپ روتوري


سوپاپ كنترل فشار
سوپاپ كنترل فشاريك سوپاپ سر ريز است كه در مجراي برگشت سيستم سوخت رساني انژكتوري قرار گرفته است.توسط اين سوپاپ ،سوخت در مدار كم فشار در حد مناسبي نگهداري مي شود.



خنك كن ECU
در خودروهاي تجارتي ECUروي موتور نصب مي شود و نياز به خنك كاري دارد براي خنك كاري ECUاز سوخت استفاده مي شود.سوخت خنك از مجراي تكيه گاه ECUعبور كرده و قطعات الكترونيكي ECUراخنك كاري مي كند.
سيستم خنك كننده سوخت
سوخت در اثر فشار زياد انژكتورها در سيستم انژكتور UISبه شدت گرم مي شود و سوخت برگشتي داغ براي سنسورهاي مدار سوخت رساني موجود در باك ودر مدار خطرناك است.بنابراين سوخت برگشتي از مدار انژكتورها به دستگاه خنك كن سوخت رفته و حرارت سوخت به مدار خنك كاري منتقل مي شود.


فصل دوم : فشار بالا
سيستم پمپ و انژكتور يكپارچه (UIS)
در اين سيستم پمپ و انژكتور به صورت يك واحد در داخل پوسته مشترك جاسازي مي شوند.
در اين طرح هر كدام از سيلندرهاي موتوريك واحد جداگانه قرار مي گيرد تحريك آنها نيز از طريق بادامك هاي ميل سوپاپ صورت مي گيرد.


طرز كار انژكتور در سيستم UIS:
كار انژكتور در چهار مرحله انجام مي شود :
1-مرحله مكش :
در اين مرحله بادامك به پلانجر نيرو وارد نمي كند و پلانجر با نيروي فنر تا نقطه مرگ بالا حركت مي كند. دراين حالت سوخت با فشار پمپ اوليه (دنده اي ،غلتكي يا پيستوني)از مدار ورودي به داخل انژكتور راه يافته وبه محفظه اتاق سوپاپ سولنوئيدي مي رسد.


مرحله مکش


2-كورس مقدماتي:
باچرخش بادامك پلانجر به طرف پايين حركت مي كند . سوپاپ سولنوئيدي باز ميشود و پلانجر پمپ مي تواند سوخت را با حركت خود به مجراي خروجي و جايي كه سوخت با فشار پمپ ضعيف وجود دارد هدايت كند.


3-كورس تحويل سوخت و تزريق همزمان انژكتور:
در زمان لازم ECUبه سوپاپ سولنوئيدي سيگنال مي فرستد،در نتيجه سوپاپ سولنوئيدي درسيت خود تكيه مي كند.با اين حركت ارتباط مدار فشار ضعيف و مدار فشار قوي قطع مي شود .اين لحظه دقيقا لحظه شروع تزريق مي باشد.
باحركت بيشتر پلانچر به سمت پايين ،سوخت زير پلانجرفشار قرار گرفته و به محفظه فشاري انژكتور هدايت مي شود.وقتي فشار سوخت به 300بار برسد سوزن انژكتور از سيت خود بلند مي شود و سوخت به صورت كاملا اتميزه و پودري شكل به داخل اتاق احتراق تزريق مي شود.



كورس تحويل سوخت


4-كورس نهايي:
پس از پايان تزريق برق سوپاپ سولنوئيدي قطع مي شود و سوپاپ آن مدار برگشت را باز مي كند و ارتباط بين مدار فشار قوي و فشار ضعيف برقرار مي شود.

انژكتور با روش پيش تزريق در يونيت انژكتور:
تزريق سوخت در دو مرحله مقدماتي و نهايي انجام مي شود،لذا توليد گازهاي سمي در آن بسيار كم است و موتور با نرمش و بدون صدا كار مي كند.

طرز كار اين سيستم در چهار مرحله زير تشريح مي شود :
موقعيت اوليه:
سوزن انژكتور و پلانجر در نشيمنگاه خود تكيه كرده اند و سوپاپ سولنوئيدي باز است ،زيرا هيچ گونه فشار در مدار وجود ندارد.


تزريق مقدماتي :
با بسته شدن سوپاپ سولنوئيدي ،فشار در مدار افزايش پيدا مي كند،وقتي فشار به حدي برسد كه سوزن انژكتور در آن حد باز شود،سوزن از نشيمنگاه خود برخواسته و تزريق مقدماتي شروع مي شود.


پايان تزريق مقدماتي :
سوپاپ سولنوئیدی بازمي شود و ارتباط بين محفظه فشار قوي و محفظه فشار ضعيف برقرار مي شود .اين عمل باعث بسته شدن سوزن انژكتور شده و عمل تزريق مقدماتي پايان مي پذيرد.در اين فرآيند حدود1.5ميلي ليتر مكعب سوخت از انژكتور تزريق مي شود.

شروع تزريق اصلي :
با حركت بيشتر پلانجر به سمت پايين ،فشار سوخت در محفظه فشار قوي افزايش يافته و سوزن انژكتور را عليرغم نيروهاي مقاوم از طرف بالا بلند كرده و سوخت در اتاقك احتراق تزريق مي شود.


سيستم انژكتورتك واحدي با فشار بالا(UPS)
اين پمپ ها نسل جديد از پمپ ها تكي هستند كه داراي فشار تزريق بالا تا bar2200 هستند و دليل آن كنترل ورود و خروج سوخت از طريق سوپاپ هاي الكترونيكي مي باشد.

 

 

 

پاسخ : سيستم هاي سوخت رساني الكترونيكي موتور ديزل


قسمت سوم

طرز كار سيستم يونيت پمپ :
در اين سيستم هر سيلندر يك پمپ مستقل دارد كه توسط ميل بادامك به كار مي افتد.سوخت با فشار زياد پس از كنترل درسوپاپ سولنوئيدي با فرمان ECUبه لوله فشار قوي رسيده و به انژكتور منتقل مي شود.
پلانجر نيروي خود را از بادامك ميل سوپاپ مي گيرد.
سوپاپ هاي پمپ توسط سولنوئيدتحريك مي شوند و سولنوئيد از طريق واحد كنترل موتور مديريت مي شود.


سیستم یونیت پمپ UPS



لوله هاي فشار قوي :
لوله هاي فشار قوي به دليل بالا بودن فشار و كاهش افت فشار در آنها داراي طول كمي هستند.
همه واحدها داراي يك لوله كوتاه فشار قوي هستند كه با طول يكسان در تمام سيلندرها بوده و مقاومت كافي در مقابل سوخت با فشار بالا را دارد. اين لوله ها بدون درز و داراي قطر خارجي6وقطر داخلي 1.8ميلي متر هستند.

لوله فشار قوي
كنترل الكترونيكي ديزل EDC
واحد کنترل الکترونیکی ECU
وظیفه ECUپردازش اطلاعات دریافتی از سنسورها و ژنراتورها و فرمان دادن به عملگرهاست.
برنامه عملیاتی و پروتکل ها در حافظه مخصوص ECUذخیره شده و میکرو کنترل ها که ریز پردازنده هستند،وظیفه پردازش عملیات را عهده دارند.
ECUدارای مدارات متفاوت الکترونیکی است که در یک محفظه فلزی جداسازی شده است.

ECU دارای اتصالات دریافت کننده سیگنال است.و دارای قسمت های زیر است:
• 1-قسمت درایور فشار ضعیف
• 2-قسمت قدرت قوی
• 3-مبدل
• 4-هسته میکروکنترلر
• 5-مرحله دایور پر قدرت
• 6-مدارهای عمومی ورودی و خروجی


ECU

سیگنال های ورودی
سیگنال های ورودی توسط سنسورها به ECUارسال می شود.
سیگنال ورودی از نوع آنالوگ
سیگنال آنالوگ به صورت ولتاژ ارسال می شود.
این سیگنال در مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D)به مقادیر دیجیتال تبدیل شده و درECUدر چرخه الگوریتم محاسبات قرار گرفته و پردازش می شود.

سیگنال های ورودی دیجیتالی
این نوع سیگنال ها دارای دو مرحله هستند.مرحله سیگنال بلند و مرحله سیگنال کوتاه.
این نوع سیگنال ها نیاز به تبدیل شدن نداشته و مستقیما در ECUپردازش می شود.

اصلاح سیگنال ها
با تکنولوژی فیلتر کردن و تکنیک روی هم گذاری می توان سیگنال ها را کوچک کرد و در صورت نیاز انها را تقویت نمود وسپس در ECU مورد استفاده قرار دارد.
مراحل کار سیگنال ها:
ECU با دریافت سیگنال از سنسورها عمل پردازش را در میکروکنترل ها انجام می دهد.در ECU برنامه کاملی نوشته شده است که پروتکل نام دارد.اطلاعات دریافتی با برنامه پروتکل پردازش شده و نتیجه بصورت دستورالعمل به عملگرها ارسال می شود.

حافظه برنامه ریزی:
برای اجرای عملیاتECU نیاز به برنامه حافظه خواندنی دارد کهROM (READ-ONLY-MEMORY) یاEPROMنامیده می شود.حافظه دارای اطلاعات مخصوص(اطلاعات انفرادی،منحنی مشخصه و نقشه ها و الگوها)است.این اطلاعات ثابت بوده و با تغییرات کار موتور تغییر نمی کند.تغییرات کار موتور که ذکر شد توسط سازندگان خودرو نسبت به شرایط کارکرد خودرو تعریف می شود و به ECU جهت انطباق با پروتکل معرفی می شود.در حافظه فلاش ایپروم EPROM:انواع برنامه های اجرایی خودرو هنگامی که خودرو در پایان خط تولید قرار دارد به ECUداده می شود.

مدول مانیتورینگ:
ECU دارای مدار مانیتورینگ است که در قسمت ICها قرار دارد.مدول مانیتورینگ و میکروکنترلر یکدیگر را کنترل می کنند و در هنگام تشخیص هرگونه عیبی به تنهایی عمل تزریق سوخت موتور را قطع می کنند.
ذخیره سازی اطلاعات
یک حافظه موقت بنام RAM(RANDOM-ACCESS-MEMORY)برای ذخیره سازی اطلاعات قابل تغییر وجود دارد.حافظه موقت نیاز به برق دائم دارد تا بتواند در اختیار قرار گیرد.با خاموش شدن برق ECUاطلاعات ذخیره شده در حافظه موقت از بین می رود.

مدارهای ICکاربردی در ECU:
با افزایش تجهیزات خودرو و وظیفه کنترل و مدیریت عملگرها دشوار می گردد.برای ساده سازی مدار از ICهای مختلف به نام مدول استفاده می شود.مدول ها با حافظه موقتRAM و حافظه دائم ROMارتباط دارند.این مدول ها در میکروکنترل ها قرار دارند.این مدول ها بین ورودی و خروجی واقع شده و می توانند سیگنال ها مربع شکل تولید کنند.

3-سيستم سوخت رساني Common Rail
يكي ازجديدترين طراحي سيستم هاي سوخت رساني سيستم Common Rail است.



قسمت هاي اين سيستم عبارتند از:
1-پمپ فشارقوي
پمپ وظيفه تامين سوخت با فشار بالا را بر عهده دارد.معمولي ترين اين پمپ ها از نوع دو پيستوني با فشار بالا مي باشد.پمپ به صورت مستقيم نيروي خود را از موتور مي گيرد. سوخت از مجرا وارد شده و پس از اندازه گيري توسط سوپاپ الكترونيكي وارد محفظه پمپ مي شود و پس از پمپاژ توسط لوله هاي فشارقوي به داخل ريل فشارقوي ارسال مي شود. سوخت اضافه از طريق مجراي برگشت پمپ به داخل باك مي ريزد.

پمپ فشار قوی


2-ريل فشارقوي :
در اين سيستم يك ريل فشار قوي وجود دارد كه در همه حالت ها توسط فشار سوخت ارسالي از پمپ،سوخت تحت فشار را در ذخيره مي كند.



3-انژكتورها :
انژكتورهاي به كار رفته از نوع PIEZO است .اين نوع انژكتورها داراي فشار تزريق تا حدود bar1800 مي باشد.



انژکتور

4-لوله هاي اتصال :
لوله هاي اتصال دهنده جريان خروجي پمپ فشارقوي به ريل و خروجي هاي فشارقوي ريل به انژكتورها از نوع فشارقوي و مقاوم هستند تا تحمل اين گونه فشارهاي وارده به خود را داشته باشند.
5-پدال كنترل سرعت موتور :
اين پدال داراي يك سنسور است كه با تغير مقدار حركت آن توسط راننده به واحد كنترل الكترونيكي فرمان داده و واحد كنترل نيز نسبت به مقدار حركت پدال يا گاز داده شده ، دستور كاهش و يا افزايش ميزان تزريق سوخت را مي دهد.


پدال گاز الکترونیکی


مزاياي سيستم هاي سوخت رساني الكترونيكي
• 1-كنترل دقيق تر مقدار سوخت پاشيده شده
• 2-كنترل بهتر لحظه آغاز سوخت پاشي
• 3-كنترل دور آرام
• 4-كاركرد ضد دل زدن
• 5-در نظر گرفتن و جبران تغييرات دما
مراحل پیشرفت این سیستم به ترتیب زیر است:
1997-اولین سیستم ریل سوخت مشترک برای خودروهای سواری
-فشار سوخت:1350 بار
-اولین سیستم از این نوع بروی آلفا رومئو و مرسدس نصب شد.
1999-سیستم ریل سوخت مشترک برای کامیونها
-فشار سوخت:1400بار
-اولین سیستم از این نوع بروی محصولات رنو نصب شد.

2001-دومین نسل سیستم ریل سوخت مشترک برای خودروهای سواری
-مزایا این سیستم:اقتصاد بهتر سوخت-آرامتر کار کردن موتور-کاهش آلاینده های خروجی-قدرت بیشتر موتور.
-فشار سوخت:1600 بار
-اولین سیستم از این نوع بروی محصولات ولوو و بی ام و نصب شد.
2002- دومین نسل سیستم ریل سوخت مشترک برای کامیونها
-فشار سوخت:1600بار
-اولین سیستم از این نوع بروی کامیونها مان نصب شد.
2003-سومین نسل سیستم ریل سوخت مشترک با انژکتورهای پیزوئی برای خودروهای سواری
-مزایا این سیستم:بیشتر از 20%کاهش آلاینده های خروجی-بیشتر از 5%افزایش قدرت موتور-بیشتر از 3%کاهش مصرف سوخت-کاهش صدای موتور
-اولین سیستم از این نوع بروی خودروهای آئودی نصب شد.

 

 

پاسخ : سيستم هاي سوخت رساني الكترونيكي موتور ديزل


قسمت چهارم

پمپ انژکتور ردیفی با کنترل الکترونیکی PE
نحوه عملکرد این سیستم مشابه پمپ ردیفی معمولی می باشد با این تفاوت که در این سیستم می توان مقدار و زمان سوخت را توسط سیستم الکترونیکی کنترل نمود.
• این سیستم در دو نوع وجود دارد که عبارت است از:
• 1-پمپ انژکتور ردیفی
• 2--پمپ انژکتور ردیفی با کنترل غلافی

کنترل الکترونیکی پمپ انژکتور ردیفی


این سیستم از سه قسمت تشکیل شده است که عبارتند از:

1-حس گرها شامل

  • حسگر دور پمپ:این حس گر از نوع القایی می باشد ودر انتها پمپ قرار دارد و دور پمپ را به ECU اطلاع می دهد.
  • حس گر فشار هوای ورودی
  • حس گر درجه حرارت
  • حس گر پدال گاز

2-واحد کنترل الکترونیکی ECU
3-عمل کننده سو لنوئیدی:به طور مستقیم به پمپ وصل است و حرکت خطی آن می تواند شانه را تغییر دهد.وقتی جریان برق از سولنوئید قطع می شود،یک فنر به شانه کنترل در جهت خاموش نیرو وارد می کند که موجب قطع شدن جریان سوخت به موتور می شود.ولی وقتی سولنوئید برق دار شد،نیروی در جهت مخالف نیروی فنر شانه وارد می سازد.با افزایش این نیرو که همراه با افزایش جریان برق در سولنوئید است،مقدار سوخت تزریقی در موتور بیشتر می شود.بدین معنی که حرکت شانه،به نسبت جریان برق بطور پیوسته تغییر می کن و مقدار سوخت تزریقی را بین مقادیر صفر و حداکثر تنظیم می کند.


عمل کننده سولنوئیدی


پمپ انژکتور ردیفی با کنترل زمان تزریق
در این نوع یک عمل کننده اضافی می تواند همراه با کنترل شروع تزریق به کار رود که نه تنها مقدار سوخت ارسالی بلکه زمان شروع تزریق را نیز تنظیم می کند.
این کار همراه بامزایای زیر می باشد:
به حداقل رساندن آلاینده های گاز اگزوز،بهبود مصرف سوخت در تمامی مراحل کار موتور،بهبود راه اندازی موتور به خصوص در مرحله گرم شدن

اجزا بکاربرده شده برای کنترل شروع تزریق به قرار زیرهستند:
• حس گر حرکت سوزن
• حس گر حرکت دورانی
• واحد کنترل الکترونیکی
• عمل کننده الکتریکی
حس گر سوزنی
یک مولد پالس القائی در یکی از افشانک های انژکتور نصب می شود.وقتی سوزن انژکتور باز و یا بسته می شود،مولد یک پالس خارج می کند.هنگامی که افشانک انژکتورباز می شود،سیگنال خروجی از حس گر سوزن شروع به تزریق را به ECU اطلاع می دهد.

مکانیزم عمل کننده
علاوه بر سولنوئید مقدار سوخت ،مکانیزم این نوع پمپ مجهز به یک سولنوئید شروع تحویل سوخت است که محور تنظیم کننده غلاف کنترل را از طریق یک اهرم تحریک می کند نیروی تنظیم کننده این سولنوئید متناسب با شدت جریان برق بوده ودر مقابل نیروی فنر برگشتی عمل می کند.
اساس كار پيزوالكتريك :
در سال 1880 ميلادي RIERRE CURIE و برادرش JASQUESپديده پيزوالكتريك را كشف كردند.آنها دريافتند كه بعضي از كريستال ها مانند كوارتز و تورمالين پيزوالكتريك هستند.اجسامي با كريستال شش وجهي با پايداري بسيار زياد داراي خواص فيزيكي مخصوصي هستند.

خاصيت توليد شارژ الكتريكي :
اگر پيزو الكتريك در معرض نيروي مكانيكي واقع شود،يون هاي منفي و مثبت كريستال به طرف سطوح بيروني كريستال حركت كرده و اختلاف پتانسيل بين دو سطح آن ايجاد شده و شارژ الكتريكي پديدار مي گردد.
تغيير شكل در پيزوالكتريك:
اگر ولتاژالكتريكي به دو انتهاي كريستال پيزوالكتري وارد شود،يون هاي مثبت به طرف يون هاي منفي و يون هاي منفي به طرف يون هاي مثبت حركت مي كنند.نتيجه اين حركت انقباض در كريستال است.اگر اعمال ولتاژ در جهت مخالف باشد،كريستال انبساط پيدا مي كند.

ساختمان و طرز كار انژكتور پيزوئي :
سوخت از مجراي ورودي داخل انژكتور شده و تا محفظه فشاري انژكتور ادامه پيدا مي كند.يا اتصال برق انژكتور توسط مدار ECU عملگر پيزو انبساط پيدا كرده و نيروي آن از طريق كوپلينگ هيدروليكي به سوپاپ سرو اي انتقال يافته و در زير سوپاپ سوخت تحت فشار قرار گرفته و از مدار خروجي به سطح فشار انژكتور راه پيدا كرده و سوزن انژكتور با نيروي فشاري سوخت از سيت خود بلند مي شود و سوخت تحت فشار از مجاري انژكتور در اتاق احتراق تزريق مي گردد.


انژکتور پیزوالکتریک





گردآورندگان : اميرعباس زماني , جواد قاسمی
استاد : مهندس مجید سالاری
www.khodroha.com

 

 

 


دسته بندی : مکانیک و خودرو


آخرین مطالب

» ***** یلدا مبارک ***** ( شنبه سی ام آذر 1392 )
» کاربرد پلیمرها در صنعت کفش ( شنبه سیزدهم آبان 1391 )
» نقش نانوفناوري در حذف مواد سمي از آب و پساب ( چهارشنبه بیست و هشتم تیر 1391 )
» فنـــــاوری نـــانو چیست ؟ ( دوشنبه هجدهم اردیبهشت 1391 )
» سوخــــت هیدروژنی ( شنبه یکم بهمن 1390 )
» .....::: وبلاگ راه یافته به مرحله نهایی جشنواره خـــط بیــــداری :::....... ( جمعه بیستم خرداد 1390 )
» ...:: دستورالعمل شانزده گانه امام خمینی (ره) برای خود سازی ::... ( جمعه ششم خرداد 1390 )
» خـط تولــــید نـــان ( شنبه سی و یکم اردیبهشت 1390 )
» ســـــال نـــو مبــــارکــــ ( دوشنبه یکم فروردین 1390 )
» >>> داستان جالب و عبرت آموز چگونگي کشف "پني سيلين" توسط الکساندر فلمينگ <<< ( شنبه هجدهم دی 1389 )
» تسلیت !!! ( پنجشنبه بیست و پنجم آذر 1389 )
» نقش پوششها در كيفيت ، قيمت تمام شده و زيبائي خودرو ( دوشنبه دهم آبان 1389 )